Executive Search är ett annat ord för headhunting och handlar om att hitta rätt person för ett chefsjobb. När en ny chef ska anställas finns mycket att beakta.
Executive search, eller headhunting, är en strategisk rekryteringsmetod. Den används för att hitta och attrahera erfarna och kompetenta ledare och specialister till chefspositioner och andra höga befattningar inom företag och organisationer. När man letar efter en ny chef finns det en hel del att tänka på.
Till exempel bör man alltid hålla i åtanke vilken kultur och sociala sammanhang man befinner sig i lokalt, och vilka kulturer och sociala grupper man hanterar i företagets affärer. Det är inte säkert att ett företag som säljer datorspel mot den amerikanska marknaden ska ha samma typ av chef för den som bedriver hotellverksamhet i det lyxigare segmentet i Asien.
Vissa företag och kulturer värderar formella kvalifikationer högre än erfarenhet och personliga egenskaper. Andra värderar det helt tvärtom. Detta är viktigt när man arbetar med chefsrekrytering. En chef ska motsvara förväntningarna på företaget där hen ska vara verksam, liksom i samhället där företaget är verksamt.
Imponera på företagets framtida chefer med hjälp av experter på executive search
Det kan vara klokt att anlita experter på executive search när det är dags att rekrytera en ny chef till företaget eller organisationen. Tiden då det räckte med att hålla en räcka vanliga anställningsintervjuer för att hitta rätt chef är sedan länge förbi. I dag är en seriös rekryteringsprocess en del i arbetet med att attrahera rätt personer till höga positioner.
Många som är verksamma som chefer i näringslivets toppskikt ser rekryteringsprocessen inte bara som ett tillfälle där de själva ska visa upp sig från sin bästa sida för företaget som letar efter en chef. Det är också en tid då de granskar företaget ifråga och bedömer hur pass seriöst företaget tar sin verksamhet. Att ett företag anlitat extern hjälp för sin executive search ses generellt som ett seriöst tecken.