Hur går det egentligen till i samband med att en högre tjänst inom ett företag ska tillsättas? Alla som någon gång har befunnit sig i en rekryteringsprocess vet att det handlar om någonting som är enormt tidskrävande.
Dels så ska man skapa en annons, detaljerad med en massa krav, för att få in ansökningar. Dels ska man sålla mellan dessa, och dels också börja intervjua de kandidater man anser vara bäst lämpade för tjänsten. Det tar tid – och värdefull sådan som egentligen borde läggas på kärnverksamheten.
Executive search – så går det till
Baserat på detta så förstår man också att en chefsrekrytering – en executive search – blir ännu mer delikat och känslig. I de allra flesta fall kallas en extern expert in av företaget som behöver anställa. Man lämnar över ansvaret för en executive search till en konsult och låter företaget sköta jakten på rätt person. Här nedan kommer några punkter som kan visa hur en executive search ser ut:
- Diskretion. En executive search präglas ofta av en smakfull diskretion där konsultföretag inte lägger ut tjänster som ska tillsättas på marknaden. Man har redan ett stort kontaktnät och man vet redan på förhand ungefär vilka personer som skulle passa för den tjänst som ska tillsättas. Inte sällan så har dessa redan anställning på andra företag – vilket gör det extra känsligt och där diskretionen således är påkallad.
- Headhunting. Executive search innebär ofta headhunting och det är exakt det vi ovan beskrev: man vet vilka personer som passar för en tjänst och kontaktar dessa med olika erbjudanden.
- Interim. Det talande är att en executive search ofta tar tid. Ponera att man hittar den perfekta kandidaten, men att han redan arbetar på ett annat företag. Där kan saker som uppsägningstid och karantän sätta käppar i hjulen – åtminstone temporärt. Under tiden kan man därför ofta presentera en tillfällig lösning för kunden i form av en interimschef som går i och sköter arbetet under en begränsad period.